سلام به شما که اینو می خونید
نزدیک به ده سال از تولد رپ فارسی در ایران می گذرد و جای خوشحالی است که این موسیقی در مسیر رو به رشدش به مرحله جدیدی رسیده است.در مرحله ای هستیم که اقشار مختلف جامعه، بیش از پیش به هویت این موسیقی می پردازند.شناخت هویت این موسیقی به ما در دو جهت کمک خواهد کرد:
اول اینکه نگاه مخاطب به این موسیقی نگاه جدی تری خواهد شد. چون درک عمیق تری از این جریان پیدا می کنند و بنابراین تاثیرگذاری این جریان در فرهنگ مردم ایران بیشتر خواهد شد.
دوم اینکه قابلیت انتقال پیدا می کند.وقتی هویت این موسیقی را درک کنیم، میتوانیم آن را به نسل های بعدی هم معرفی کنیم. این باعث خواهد شد که هیپ هاپ در ایران از بین نرود.چون از حالت مد خارج شده و به سمتاندیشه اش حرکت می کند و اندیشه پایدار است و مد از بین رفتنی.
قصد دارم با استفاده از این صفحه که رسانه قابل اعتماد من است ، فرهنگ "هیپ هاپ ایرانی" را به مخاطبان بفهمانم.اهداف من هم دو موردی است که در بالا به آن اشاره کردم. عزیزانی که احساس می کنند در این اهداف با من مشترک هستند لطفا مقالات و نوشته های این بخش را به گوش بقیه برسانند.
در این صفحه قصد ندارم دوباره قصه کلیشه ای "سیاه پوستان آمریکایی-آفریقایی" را برای شما شرح دهم.قصد دارم به جای اینکه مبدا هیپ هاپ را بررسی کنم، به اندیشه اش و نوع نگاهش بپردازم و امید دارم که شما هم در این مسیر همکاری بفرمائید.
قبل از شروع از همه عزیزانی که به من کمک فکری دادند و نظرشان را در ارتباط با مقالات من گفتند تشکر می کنم و امیدوارم برای بهبود سطح آگاهی فعالان و مخاطبان هیپ هاپ ایران، من را از نظراتتان محروم نفرمائید.
سعی می کنم ساده و کوتاه بنویسم که حوصله تان هم سر نرود و چهار تا چیز از همدیگر یاد بگیریم. در این بخش از مفاهیم کلی شروع می کنیم و به جزئیات هم می رسیم. شما هم می توانید در بخش نظرات این مقالات موضوع مقالات بعدی را به ما پیشنهاد کنید.
همچنین اگر با بخشی از این مقاله مخالف هستید، در قسمت "دیسکاشن" در منوی اصلی صفحه بحثش را راه بیاندازید تا به نتیجه درست تری برسیم.
نام اولین مقاله "اعتراض هیپ هاپ" است که امشب در همین صفحه منتشر خواهد شد
با تشکر
بهرام نورائی
-----------------------------------------------------
نوشته شده توسط بهرام
Friday, 26 May 2011 at 10:02
اعتراض هیپ هاپ
در ابتدا توضیح مختصری در مورد اینکه اصلا هیپ هاپ چیست و چه چیزی را دنبال می کند عرض می کنم و سپس به موضوع این مقاله می پردازم.
هیپ هاپ نامی است برای یک خرده فرهنگ مبتنی بر هنر ، که به اشکال مختلف، فرهنگ خیابانی یک جامعه شهری را بازگو میکند.
:چرا خرده فرهنگ؟ به این دلیل که بر پایه چهار المان فرهنگی زیر بنا شده است
پوشش خیابانی: نوع پوششی که در خیابان مرسوم است و نشان دهنده نوعی اشتراک در برخی عقاید کلی و اتحاد در رسیدن به اهداف است.
زبان خیابانی: زبان، به عنوان نوعی راه ارتباطی مفهوم پیدا می کند. راه ارتباطی خاصی که مردم در خیابان ها برای روابط اجتماعی شان خلق می کنند. ابزار ارتباطی آنها ساده ترین نوع ممکن است و برای فهمش فقط نیاز به بودن در آن محیط است.
دانش خیابانی: عمل ها و عکس العمل هایی که در کشمکش ها و برخوردهای اجتماعی در محیط خیابان ها صورت می گیرد که تا حد بسیار زیادی تجربی است و برای درکش نیاز به بودن در آن محیط و برخورد با این کشمکش هاست. تجارب حاصل از این برخورد های اجتماعی دانش خیابان نامیده میشود.دانش خیابانی یعنی بدانید در چه شرایطی در محیط خیابان های یک شهر ، چه کارهایی بکنید.
نگاه خیابانی: نوع نگاه واقع بینانه به زندگی است که این واقع بینی در تمام مسائل پیرامون افراد وجود دارد.
:چرا مبتنی بر هنر؟ به این دلیل که المانهای فرهنگی فوق الذکر، به وسیله پنج المان هنری زیر بیان می شوند
برک دنس (1) (رقص تحریری) : نوعی رقص بسیار پرتکاپو با حرکات نامتعارف که امروزه در ایران زیر نظر فدراسیون ایروبیک مجوز گرفته است و مسابقات رسمی آن برگزار میشود. این شاخه از دهه هفتاد شمسی در ایران و در گوشه و کنار خیابان ها و پارکهای شهر آغاز شد که در ابتدا به "حرکت زدن" مشهور بود و بعد در سیر تکاملش پیشرفت چشمگیری داشت و اولین المان مجاز هیپ هاپ در ایران است.
ام سی اینگ (2) : یکی از شاخه های "موسیقی هیپ هاپ" است. به موسیقی هیپ هاپ ، رپ گفته می شود و "ام سی" کسی است که رپ می خواند
گرافیتی (3) (دیوارنگاری) : نوع طراحی و نقاشی خاصی است که با اسپری روی دیوار انجام می شود.
دی جی اینگ (4): "ترن تیبل" (5) نام دستگاهی است که با تاثیرگرفتن از صفحات گرامافون ساخته شد و به اعتقاد بسیاری نقطه شروع هیپ هاپ بوده است.به کسی که با این دستگاه کار می کند دی جی گفته می شود. بخش بزرگی از موسیقی هیپ هاپ را دی جی ها می چرخانند.
بیت باکسینگ (6): تولید ضرب آهنگ یا بقیه اجزای "بیت" در موسیقی هیپ هاپ که با صدای انسان و از طریق دهان تولید میشود.بیت باکس در واقع بخشی از موسیقی آکاپلا ست. (7)
توضیحات فوق بسیار مختصر و در حد یک آشنایی سطحی عنوان شده است اما در همین حد به بررسی موضوع این مقاله کمک خواهد کرد.چیزی که قصد دارم در اینجا به آن بپردازم واژه "اعتراض" است. اعتراضی که هنوز درک درستی از آن در اجتماع ما وجود ندارد.اعتراضی که در تمام المانهای فرهنگی و هنری هیپ هاپ وجود دارد و نه به موسیقی هیپ هاپ محدود می شود نه به کلمات.
اعتراض در روح این فرهنگ است. در واقع هیپ هاپ بدون اعتراض مفهوم ندارد. کلماتی که در خیابان استفاده می شوند ساده و عمیقند و از تکلفات زبانی مرسوم در ادبیات کتابی یا رسانه ها دور هستند. موسیقی هیپ هاپ نیز ساده و خلوت است و مانند دیگر گرایش های موسیقی لایه های زیادی ندارد.ریتم ساده و مکث های پی در پی ، استفاده از جنس صداهای خاص و بعضا نامتعارف و حتی نوع پالایش خاص ، از ویژگی های موسیقی هیپ هاپ است. صداهایی که توسط دی جی ها یا توسط بیت باکسر ها تولید می شوند.نقاشی هیپ هاپ که به گرافیتی مشهور است نیز طراحی های غیرمتعارفی است. رنگ بندی های خاص و اساسا فرم خاص آنها روی دیوارهای جوامع شهری به وفور دیده میشود. در ایران هم گرافیتی درحال پیمودن مسیر رشد خودش است.
همه موارد بالا یک جزء مشترک دارند و آن غیر متعارف بودن آنهاست. دیدگاه سنت شکن و انقلابی آنها نسبت به کلیشه ها و سنت های مرسوم در یک جامعه شهری. انگیزه تغییر و گذر از کرختی و روزمره گی. این چیزیست که باعث می شود بگوییم: هیپ هاپ روح زیرزمینی دارد.
همه اینها روح معترض هیپ هاپ را تشکیل داده است. کلمات در اشعار موسیقی هیپ هاپ ، ساده و عمیقند. خالی از تعارف و رک ، در مورد وقایع اطراف آدمها حرف میزند تا از کلمات راحت عبور کنید و به معنا برسید. نقاشی اش نیز مسیر جدیدی را تولید می کند.جنس صداهای استفاده شده در موسیقی اش ، جور دیگریست. رقص هیپ هاپ جور دیگریست.
همه این "جور دیگر" ها اعتراض هیپ هاپ را نشان می دهند. برای مثال کسی که اصطلاحا رپ می خواند ، صرف نظر از اینکه در مورد چه چیزی سخن می گوید ، در حال اعتراض است. چون جور دیگری حرف می زند و جور دیگری نگاه می کند و صدایش ، صدای بخش نامتعارف اجتماع است.
تغییر ، تغییر و تغییر. هیپ هاپ به دنبال تغییر است. به دنبال کلیشه های جدید نیست همانطور که به دنبال کلیشه های قدیمی نبوده است. تغییر از متعارف ها به نامتعارف ها. تغییر از نگاههای کهنه به دیدگاههای جدید. و همین دیدگاههای جدید و نامتعارف باعث محبوبیت هیپ هاپ در ایران شده است.
حال هنرمندان فعال در هیپ هاپ ، هر کدام به روش خود اعتراضشان را نشان می دهند. عده ای رپ می خوانند ، عده ای گرافیتی می کشند ، عده ای می رقصند و عده ای موسیقی اش را می سازند. نقطه مشترک در تمام این المانها همان نوع نگاه هیپ هاپ است.در واقع گرافیتی(نقاشی هیپ هاپ)، برک دنس(رقص هیپ هاپ) و موسیقی هیپ هاپ (رپ)، ابزاری هستند که هنرمندان هیپ هاپ با استفاده از آنها نوع نگاه خاصشان را بازگو می کنند.
این نوع نگاه هیپ هاپ است که می گوید هیپ هاپ فرهنگ معترضی است.
نگاهی متفاوت به هرچیزی که در اطرافشان می گذرد.
نگاهی که در اجتماع عرف نیست
1: http://www.facebook.com/pages/Beatboxing/108106545884759
http://www.facebook.com/pages/MCing/112259102132836
http://www.facebook.com/graffitiwall
http://www.facebook.com/pages/DJing/107820229251878
http://en.wikipedia.org/wiki/Turntablism
http://www.facebook.com/pages/Beatboxing/108106545884759
http://en.wikipedia.org/wiki/A_cappella
بهرام
پنجم خرداد نود